Wakker Dier op de vingers getikt om spots over Old Amsterdam en Maaslander

Foto ANP. Koe in de wei. De campagne van de stichting Wakker Dier tegen kaas die deels met stalmelk is gemaakt, zoals Old Amsterdam en Maaslander, is misleidend.

Dat blijkt uit een deze week gepubliceerde uitspraak van de Reclame Code Commissie in een geschil tussen Wakker Dier en Westland, de distributeur van onder meer Old Amsterdam en Maaslander. Steen des aanstoots vormen twee reclamespots van Wakker Dier van eind juli dit jaar. In een eerste versie luidde de spot: “Dag. Zit u nu in de auto? Kijk eens naar links… en ook even naar rechts. Veel lege weilanden hè? De koeien die daar horen te grazen, staan altijd op stal. Dag in dag uit. Om lekker goedkoop stalmelk te produceren. Voor bijvoorbeeld Maaslander, en Old Amsterdam. Deze merken gebruiken [deels] stalmelk in hun kaas. Boeh! Meer weten? Kijk op wakkerdier.nl.” Op deze eerste uiting volgde een toevoeging: “Ziet u liever een weiland mèt koeien? Kies dan bijvoorbeeld voor Beemster of Milner. Zij maken hun kaas wèl [volledig] van weidemelk. Kijk op wakkerdier.nl.” De oorspronkelijke spot is op 27 juli licht aangepast door erop te wijzen dat Old Amsterdam en Maaslander deels van stalmelk worden gemaakt, en Beemster en Milner helemaal van weidemelk. Mening over weidemelk mag De Reclame Code Commissie stelt dat het Wakker Dier in algemene zin vrij staat campagne te voeren voor kaas die volledig met weidemelk is gemaakt, om zo de aandacht te vestigen op het belang van de weidegang voor het welzijn van koeien. Ook is het niet verboden hierbij merken te noemen. Toch oordeelt de Commissie dat de spots misleidend zijn — de eerste spot suggereert dat Old Amsterdam en Maaslander overwegend met stalmelk worden gemaakt (terwijl ze volgens Westland voor 80 procent met weidemelk worden gemaakt). De tweede spot nuanceert dit, maar dat gebeurt zo subtiel “dat het de gemiddelde luisteraar van de radiocommercial zal ontgaan”, aldus de Commissie. Conclusie? Volgens de Commissie is in de reclamespots van Wakker Dier sprake van “onjuiste” en “onduidelijke” informatie, waardoor de gemiddelde consument “ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Daardoor is de radiocommercial (in beide versies) misleidend en om die reden oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.”

Managementstyle.nl

Het bericht Wakker Dier op de vingers getikt om spots over Old Amsterdam en Maaslander verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *