Waarom banken bang zijn voor PayPal – en diens concurrenten

Foto ANP PayPal gaat maandag naar de beurs. Beleggers ruiken kansen met de uitdager van de gevestigde financiële instellingen. Maar er zijn meer kapers op de kust.

Toen veilingsite EBay in 2002 PayPal kocht, betaalde het 1,2 miljard dollar voor het toen nog maar 4 jaar oude bedrijf. Nu schatten analisten de waarde van PayPal op zo’n 45 miljard dollar. PayPal is afgelopen vrijdag afgesplitst van EBay, dat zelf nog ‘maar’ 30 miljard waard is. Beide bedrijven gaan nu afzonderlijk verder. Daarmee krijgt Carl Icahn, aandeelhouder in wat nu twee bedrijven zijn, alsnog gelijk. De beruchte investeerder betoogde anderhalf jaar geleden dat het voor beide bedrijven beter zou zijn om te splitsen. Aanvankelijk wilde EBay daar niets van weten en kreeg hij, na juridisch wapengekletter, slechts een zetel in de board. Maar inmiddels is de splitsing toch een feit. PayPal is een gigant in wording, met 165 miljoen actieve rekeninghouders, die jaarlijks zo’n 235 miljard dollar aan transacties via het platform laten lopen. Bij de start was PayPal vooral een methode om veilig goederen online te bestellen. Je maakte het aankoopbedrag over aan PayPal die het pas doorstuurde als je je bestelling daadwerkelijk binnen kreeg. Maar inmiddels is het bedrijf op talloze fronten actief. Kredietverlening Bijvoorbeeld met kredietverlening. Afgelopen mei moest het bedrijf een boete van 10 miljoen dollar betalen, omdat het consumenten verleidde om online aankopen gespreid te betalen zonder dit duidelijk aan te geven. Bovendien moest het bestaande klanten voor 15 miljoen dollar compenseren. De tik op de vingers was een smetje op de onstuimige groei van de afgelopen jaren. Maar niettemin moet PayPal zelf al weer op zijn tellen passen. Zo timmeren voormalige topmedewerkers van het bedrijf aan de weg met Stripe, dat vooral uitblinkt in het verzorgen van creditcardbetalingen tegen lagere kosten dan gebruikelijk. Stripe wordt medegefinancierd door Peter Thiel, die zelf als medeoprichter ooit rijk werd met PayPal. Een andere concurrent is Affirm, opgericht door de voormalige IT-baas van PayPal. Het faciliteert consumentenkrediet, direct bij je aankoop en gebaseerd op onder andere je social media-profiel. Een andere, veel machtiger concurrent is uiteraard Apple, dat met Apple Pay mobiele betalingen heel gemakkelijk maakt, met slechts je vingerafdruk als identificatie. PayPal onderkent het gevaar en koopt kennis bij. In april nam het Paydiant over, een partij die winkels helpt met online betalingen. Begin deze maand nam het Xoom over – een bedrijf dat sterk is met grensoverschrijdende overboekingen. Zo’n niche – internationale money transfer – kan banken weer een deel van hun business kosten. In Nederland valt de concurrentie van PayPal voor de gevestigde banken nog wel mee. Met iDeal kent ons land een soepel betalingssysteem. Webwinkels zijn keurig gereguleerd, met keurmerken, een periode waarin je van je aankoop kunt afzien en recht op retour. Dat maakt de bemiddeling van een PayPal-achtige partij minder noodzakelijk. Ook het efficiënte systeem van pinbetalingen met hun enorme infrastructuur onder verkooppunten maakt de toetreding van nieuwe aanbieders lastig. Maar mobiel betalen kan een ontwrichtende werking hebben. Het is dé kans voor nieuwe ‘payment providers’ om een voet tussen te deur te krijgen. Vandaar ook dat de Nederlandse banken nu voorzichtig werk maken van mobiele betalingen. PayPal moet nu aan beleggers bewijzen dat het zelf overeind blijf in de onstuimige markt voor financiële diensten. Gelukkig krijg het een buffer mee: EBay heeft beloofd de komende 5 jaar 80 procent van zijn transacties nog via PayPal te laten lopen. Bovendien beschikt PayPal straks over een oorlogskas van zo’n 6 miljard.

Managementstyle.nl

Het bericht Waarom banken bang zijn voor PayPal – en diens concurrenten verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *