Maker Adblock Plus krijgt toezichthouder voor toelaten advertenties

Eyeo, de maker van Adblock Plus, gaat een onafhankelijke raad opzetten die zal bepalen welke advertenties niet worden geblokkeerd door de software.

Daarover schrijft de BBC woensdag. Het Duitse Eyeo heeft al langer een zogenoemde white list waarop advertenties staan die niet door Adblock Plus worden geblokkeerd. Het gaat om advertenties die “acceptabel” zijn en niet irritant of opdringerig. Een aantal bedrijven heeft Eyeo betaald om op die lijst terecht te komen. Met de onafhankelijke raad hoopt Eyeo aan te tonen dat er geen belangenverstrengeling is. Volgens medeoprichter Til Faida van Adblock Plus hebben gebruikers bepaald aan welke criteria een advertentie moet voldoen om acceptabel te zijn. Op fora kunnen gebruikers hun beklag doen over volgens hun onterechte plaatsingen op de white list. Het is de bedoeling dat de nieuwe onafhankelijke raad zich zal bezighouden met de criteria en klachten. De toezichthouder zou voor het einde van volgend jaar moeten zijn opgericht. Kritiek Eyeo is de laatste tijd onder vuur komen te liggen vanwege het verdienmodel. Een deel van de inkomsten van het bedrijf is afkomstig van adverteerders die betalen om op de white list te staan. Volgens Faida hebben slechts zevenhonderd bedrijven betaald, zo’n 10 procent van het totaal aantal adverteerders op de white list. Experts zeggen dat het alsnog een behoorlijk deel van de inkomsten is. Met de oprichting van de onafhankelijke raad hoopt Eyeo kritiek op het verdienmodel te sussen.

Managementstyle.nl

Het bericht Maker Adblock Plus krijgt toezichthouder voor toelaten advertenties verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *