Lucht verkopen? Deze frisdrank-bedrijfjes lukt het

Foto Het gaat slecht met de verkoop van frisdrank, maar een type frisdrank doet het juist wel heel goed: mineraalwater zonder koolzuurgas, maar mét extra zuurstof.

Donderdag werd bekend dat het Kabinet van plan is om 30 miljoen euro meer belasting te heffen op de verkoop van frisdranken. En dat terwijl die markt al wat minder sprankelend is op het moment, want mensen drinken steeds minder frisdrank. Maar in bepaalde niches valt nog goed geld te verdienen. Zoals met mineraalwater met extra zuurstof. Future Drinks is opgericht in 2009 door David Sulman en Luc Putmans. Beiden hebben ruime ervaring in de frisdrankenbranche, als marketing– en sales-manager bij bedrijven als Hero, Coca-Cola en Grolsch. Volgens de site van Future Drinks ontwikkelt het bedrijf ‘sterke drankconcepten’, waaronder het zuurstofrijke water O2life. Het bedrijf verkoopt O2life in vier smaken, voor 1,25 euro voor een fles van 75 centiliter. Heeft het beginnende bedrijf ook last van de inzakkende markt voor frisdranken? “Wij hebben geen enkele last van de dalende markt. Integendeel, wij groeien heel hard. Dat komt denk ik omdat wij in het segment zitten met veel minder calorieën maar wel heel duidelijke smaak hebben. Dat zien we hard groeien. Reguliere waterproducten doen het wel goed, maar green tea en vitaminewaters ook. De consument is op zoek naar alternatieven voor de zware, calorierijke drinks. Met O2life krijg je per 100 milliliter 14 kilocalorie binnen. In cola zit wel 40 kilocalorie, dus daar zitten we een heel stuk onder.” O2life is vooral bedoeld voor de ‘buitenshuismarkt’; het is verkrijgbaar in sportkantines van hockey-, voetbal- en tennisclubs. Sulman: “Die zijn met gezondere producten bezig. Je kunt het ook krijgen op cateringlocaties bij bedrijfen en in het onderwijs, bij een paar winkelketens en tankstations.” Op het etiket van O2life staat: ‘extra zuurstof toegevoegd’. Het zou fijner smaken, omdat er geen “zware bubbels van koolzuur” in zitten. Proef je echt verschil? “Ja, het is daardoor lichter en frisser. Dat horen we ook terug van onze klanten.” Meer zuurstof in water niet gezonder, wel lekkerder O2life is wel bedoeld als een gezondere sportdrank (al zit er nog altijd 3,6 gram suiker per 100 ml in), maar dat komt niet door de extra zuurstof. Als je een keer goed inademt krijg je immers veel meer zuurstof binnen. Door normaal te ademen krijgt een mens ongeveer 500 liter zuurstof per dag binnen, dus daar heb je dat minimale beetje extra in het flesje niet voor nodig. Sulman: “Nee, we zeggen absoluut niet dat meer zuurstof gezonder is. Wat gezonder is, is dat er veel minder suiker en geen kleurstoffen in zitten. Ik geloof niet dat je iets merkt van de extra zuurstof, anders dan de smaak. Je gaat er niet beter door sporten of harder van rennen, maar kennelijk doet het wat met de drink. Dus voorlopig houden we de receptuur nog even zo.” Foto Jaap Meijers Aan leidingwater wordt ook zuurstof toegevoegd Waterleidingbedrijven blazen ook extra zuurstof in het water, als onderdeel van het zuiveringsproces, maar ook omdat het water met zuurstof beter smaakt. “Grondwater is zuurstofloos. We beluchten het door het water te versproeien,” legt de woordvoerder van waterbedrijf Vitens uit. “Zo komt er zuurstof bij, want water wil van zichzelf al wat lucht opnemen. Zonder zuurstof smaakt water muf. Wij noemen zuurstof wel het peper en zout van water.” Volgens een procestechnoloog van Vitens zit er in hun water normaal 10 milligram per liter. Vitens perst er ook wel eens meer zuurstof in, om het water te ‘ontijzeren’, maar meer dan 30 tot 40 milligram per liter krijgen ze er normaal gesproken niet in. Als je water een tijdje laat staan, dan gaat de zuurstof eruit. In een gesloten fles blijft extra zuurstof wel in het water, maar als je hem opendoet, vervliegt dat. Vandaar dat waterleidingbedrijven ook adviseren om na een vakantie de leidingen even op te zetten alvorens het water te drinken, aldus de woordvoerder: “Kraanwater is een vers product. Als het bij je thuis uit de kraan komt, is het vaak maar enkele uren oud.” Op het etiket van O2life staat dat er 20 milligram zuurstof per 100 milliliter in zit. Even rekenen, dat is 200 mg per liter. Twintig keer meer dan wat er in normaal kraanwater zit! Klopt het etiket wel? Moet dat niet 20 mg per liter zijn? “Nee hoor, dat klopt echt. Het zuurstof vermengt zich met het water. Natuurlijk zal de zuurstof vervliegen. Daarom hebben we ook een dikke pet-fles, waardoor het er langer in blijft zitten.” Eigenlijk is het wel een goeie grap: Future Drinks verkoopt lucht! “Ja, die grap wordt vaker gemaakt. Maar we stoppen er extra zuurstof in hè, dat is maar een van de elementen van lucht. En het is best een duur procédé, want het is lastig in de fles te krijgen.” Om zo veel zuurstof in water te persen, moet je het onder hoge druk toevoegen. Hoe Future Drinks daarin slaagt, en waar het bottelen gebeurt, dat wil Sulman niet kwijt. De concurrentie leest immers mee. In de supermarkt is ook een ander zuurstofrijk water te vinden, Active O2. Active O2 kost een euro voor een halve liter in de supermarkt. Er staat op ‘natural oxygen’, wat natuurlijk lege marketingtaal is, want alle zuurstof komt uit de natuur. Maar is er veel concurrentie? “Active O2 is erbij gekomen. In alle eerlijkheid hebben zij hetzelfde type drank, water met zuurstof en smaken als appel-kiwi en zwarte bessen. Maar het is zeker geen volle markt. In Amerika en Japan zijn er genoeg drinks met zuurstof, maar in Nederland zijn wij met zijn tweeën. Ik denk dat wij tachtig procent van de markt hebben en zij twintig.” Future Drinks heeft behalve het zuurstofwater ook een vitaminedrank op de markt gebracht, V4Life en daarnaast produceert het frisdranken in ‘tailermade’ (sic) flesjes voor andere bedrijven. Meer merken op de markt brengen is niet het plan van Future Drinks. Voorlopig kan het vooruit in zijn eigen niche-markt. Sulman: “We zien nog enorme potentie in het zuurstofrijke water, dus daar gaan we ons op focussen.”

Managementstyle.nl

Het bericht Lucht verkopen? Deze frisdrank-bedrijfjes lukt het verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *