Huh? Reclame-appje voor game levert plotseling miljoenen op

Foto ANP Afgelopen maand gebeurde iets uitzonderlijks in de gamewereld. Een gevestigd gamebedrijf dat zich richt op hoogkwalitatieve spellen voor de pc en de spelcomputer, scoorde een hit met een spelletje voor de smartphone.

Het bedrijf Bethesda Softworks bracht het spelletje Fallout Shelter out voor de smartphone, om reclame te maken voor de volgende editie van zijn Fallout-reeks. In het spel moeten spelers hun eigen atoombunker runnen. In de eerste twee weken na de lancering bracht de gratis app 5,1 miljoen dollar op, schrijft Bloomberg. In het spel kunnen spelers ‘lunchdozen’ kopen om sneller vooruitgang te boeken. Het spel stond korte tijd bovenaan in download-ranglijsten, maar lijkt al op zijn retour. Takken van sport Dat het spelletje een hit werd is zeldzaam: gamesbedrijven die vooral voor de pc produceren hebben vaak niet zo’n succes met smartphonespellen. In de gamesindustrie gelden pc-spellen en smartphonespellen als twee volkomen verschillende takken van sport. De verdienmodellen zijn bijvoorbeeld compleet anders. Grote spellen voor de spelcomputer kunnen meer dan 100 miljoen dollar kosten om te ontwikkelen en te marketen. Dat wordt terugverdiend doordat spelers een exemplaar van het spel aanschaffen. Mobiele games zijn veel goedkoper. Er wordt stukje bij beetje aan verdiend, over een langere periode. Voor Bethesda was het succes ook een verrassing. “Het geeft ons vooral vertrouwen dat het gamepubliek enorm is, en dat het ze niet uitmaakt op wat voor soort apparaat ze spelen”, zegt hoofd games Todd Howard. “Ze hebben allemaal telefoons en iPads.” Hij wilde niet zeggen hoeveel Bethesda in Fallout Shelter investeerde, maar wel dat het nu “onmetelijke winstgevend” is. Geld uit spelers persen Het is niet waarschijnlijk dat gamesbedrijven zonder ervaring met ‘mobiel’ nu opeens in smartphone-games zullen stappen. Grote klappers in de mobiele markt zijn zeldzaam, en verbleken snel. Mobiele gamemakers weten hoe ze spelers moeten verleiden tot aankopen binnen het spel, en bouwen voort op bestaande spellen om hun nieuwe edities in de markt te zetten. Dat mislukte duidelijk bij Fallout Shelter: je bent er snel uitgespeeld, wat verklaart waarom de populariteit zo snel piekte. “Ze hadden geen plan om het aan de gang te houden, om geld uit de spelers te blijven persen”, zegt Kris Graft, hoofdredacteur van gamessite Gamasutra. Toch probeert Bethesda Fallout Shelter nog iets te rekken: er komt een Android-versie aan. Ondertussen is alle reclame mooi meegenomen.

Het bericht Huh? Reclame-appje voor game levert plotseling miljoenen op verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *