Herwin Thole: waarom Google verder gaat als Alphabet

De piepjonge oprichters van Google, Sergey Brin (R) en Larry Page, een paar maanden voor de beursgang in 2004. Foto EPA Google gaat op de schop. De zoekmachinegigant gaat op in een houdstermaatschappij met de naam Alphabet, een verzameling van alle activiteiten en bedrijven die nu onder de paraplu van Google hangen.

Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin richten zich niet op het heden, ze denken tien tot vijftien jaar in de toekomst. Dat blijkt al tijdens hun periode aan de Universiteit van Stanford. Page begint daar in januari 1996 te sleutelen aan BackRub, een poging om alle pagina’s van het web te indexeren. Al snel komt collega Brin hem helpen. De twee blijken een gouden duo. Page is een visionair met wilde ideeën, Brin kan dat vertalen in wiskundige termen. Ze hebben rap door dat hun piepjonge concept een miljardenbedrijf kan worden met wereldwijde invloed. Met name Page denkt een schaal of twee à drie groter dan de rest: Google moet een miljoen techneuten in dienst nemen, alle boeken ter wereld digitaliseren of het voor die tijd enorme aantal van 1 GB aan gratis opslag aanbieden in e-maildienst Gmail. Google opgeknipt Diezelfde tomeloze ambitie is nog steeds aanwezig, blijkt uit de grote reorganisatie die Google maandag verrassend aankondigde. Het zoekbedrijf gaat op in een houdstermaatschappij, waar straks alle activiteiten onder vallen die nu onder Google hangen. Denk daarbij aan de investeringstakken Ventures en Capital, het geheime onderzoekslab Google X en Calico, het bedrijf dat zich bezighoudt met het verlengen van menselijk leven. Page wordt CEO van Alphabet, met Brin als president. De laatste blijft tevens aan het hoofd staan van Google X, dat zich bezighoudt met projecten als zelfrijdende auto’s, een bezorgdienst via drones en het aanbieden van internet via ballonnen. Het internetbedrijf Google wordt voortaan geleid door Sundar Pichai, die in feite al de tweede man onder Page was. Kritiek van aandeelhouders Met de nieuwe bedrijfsstructuur komt Google tegemoet aan de wens van Wall Street. Aandeelhouders morren al jaren dat Google te veel energie besteedt aan gewaagde projecten. Plannen die niet of nauwelijks bijdragen aan de omzet, maar wel geld verslinden. Dat terwijl de kernactiviteit van Google — het verkopen van gesponsorde links bij zoekresultaten — onder druk staat door de opkomst van mobiele apparaten, waar de prijzen van advertenties lager liggen. De nieuwe opzet schept duidelijkheid voor investeerders: Google en Alphabet rapporteren vanaf het vierde kwartaal beide financiële resultaten, waardoor buitenstaanders een beter idee krijgen hoeveel het internetbedrijf Google oplevert en wat de kosten van de ambitieuze projecten zijn. Bovendien geeft het Pichai de mogelijkheid om in relatieve rust een oplossing te vinden voor Google’s worsteling met mobiele inkomsten. Innovatief blijven Afgezien van de druk van buitenaf, is er ook een interne noodzaak voor Google om te reorganiseren. Het bedrijf houdt zich bezig met zo’n breed pallet van activiteiten dat het moeilijk is om alles effectief te besturen vanonder hetzelfde dak. Elk project vraagt om zijn eigen aanpak, met een leider die alles in goede banen kan leiden. Door van de afzonderlijke activiteiten losse bedrijven te maken onder de paraplu van Alphabet, wil Page garanderen dat Google innovatief en vooruitstrevend blijft. Grote bedrijven hebben de neiging om op hun lauweren te rusten, schrijft Page op de blog van Google. Door de boel op te knippen, ontstaan wendbare ondernemingen die sneller in kunnen spelen op nieuwe trends en niet bang zijn om het moederbedrijf voor de voeten te lopen. Focus op nieuwe projecten Page en Brin gaan de boel overzien, in hun rol als bestuurders van Alphabet. “Ons model is om sterke CEO’s te hebben die elk bedrijf leiden. Sergey en ik staan tot hun beschikking als ze ons nodig hebben”, aldus Page. Daarnaast mag het oprichtersduo zich bezighouden met het bedenken en opzetten van nieuwe projecten. Want dat doen ze immers het liefst. Wordt een nieuw idee een succes, dan maken ze er een apart bedrijf van en stellen iemand aan voor de dagelijkse leiding. Zo is het zoekbedrijf Google zeventien jaar na de geboorte omgetoverd tot de speeltuin van zijn oprichters. Curieus is wel dat het duo een nieuwe domeinnaam moet zoeken. Alphabet.com is namelijk al bezet. Het is de naam van de leasemaatschappij van BMW. Vooralsnog kiezen Page en Brin voor de naam abc.xyz.

Het bericht Herwin Thole: waarom Google verder gaat als Alphabet verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *