Gucci en consorten jagen met ‘big data’ op neptassen

Foto EPA Samenwerken met online marktplaatsen, harde juridische acties of slimme software? Exclusieve merken zoeken naar manieren om zelf illegale kopieën van hun producten uit de markt te krijgen.

Een designerhandtas die voor een paar dollar wordt aangeboden, in plaats van voor de adviesprijs van achthonderd dollar? Op de interface van de Franse start-up Data & Data begint een puntje op te lichten op een wereldkaart. Data & Data, dat in december van start ging, spoort de illegale verkoop van namaakartikelen op. De algoritmes van het bedrijf van oprichter Zouheir Guedri vergelijken daarvoor tientallen miljoenen internetbronnen met gedetailleerde productinformatie, schrijft Bloomberg. Naar eigen zeggen kan de start-up per week wel 10.000 gevallen van inbreuken op copyright detecteren. Zo’n dertig luxemerken werken met Data & Data samen. Bekende merken kunnen via Data & Data aan de bel trekken bij online marktplaatsen en sociale netwerken, die volgens topman Guedri in de meeste gevallen links naar illegale waar verwijderen. Het draait erom slimmer te zijn dan de imitatoren, legt Guedri uit. Topmerk en namaker azen op dezelfde klant Luxemerken beginnen steeds vaker zelf de strijd aan te gaan met namaak op internet. Online shoppen opende nieuwe markten voor luxemerken, maar vormt ook een bedreiging. Je hoeft niet langer zelf naar een exclusieve boetiek in New York om een horloge van duizenden dollars aan te schaffen: dat kan met een klik online. Maar voor goedkope Chinese namaak geldt hetzelfde. Die ligt niet langer alleen op derdewereldmarkten: ook die zijn in een handomdraai op internet te bestellen. Volgens Data & Data spelen sociale media een sleutelrol bij de handel in kopieën. Daarbij azen grote merken én kopieerkatten op dezelfde consument. “Op het internet is het voor de consument lastig om te beoordelen of ze het origineel kopen”, zegt Charlie Abrahams, topman van MarkMonitor, een ander bedrijf dat anti-namaaksoftware levert. Want na-apers maken imitaties van een steeds betere kwaliteit, en vragen daar ook meer voor. Zo wordt de goedbedoelende consument om de tuin geleid. Duizenden sites uit de lucht Kering, het moederbedrijf van Gucci, zocht de confrontatie en klaagde internetwarenhuis Alibaba aan. Volgens Kering moedigt Alibaba bewust de handel in namaakproducten aan op de site, volgens Alibaba is dat onzin. Kering is een van de bedrijven die langskwamen bij Data & Data voor een gesprek. Burberry kiest een andere aanpak voor Alibaba. Het topmerk staat toe dat sommige producten via Alibaba worden aangeboden. In ruil daarvoor helpt Alibaba om kopieën te onderscheppen. Naar eigen zeggen verwijderde Alibaba in april 23.000 nep-Burberry-artikelen op de site tmall.com. Damestassenmaker Mulberry gebruikte software van MarkMonitor om websites uit de lucht te krijgen die namaak-tassen verkochten. De afgelopen twee jaar waren dat er 3321, zegt het bedrijf.

Het bericht Gucci en consorten jagen met ‘big data’ op neptassen verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *