Aziatische beurzen overwegend hoger

De aandelenbeurzen in het Verre Oosten lieten woensdag overwegend winsten zien. Beleggers trokken zich op aan de positieve stemming op Wall Street en de aantrekkende olieprijzen. De handel verliep relatief rustig aangezien de belangrijke beurs in Tokio gesloten bleef vanwege de viering van de verjaardag van de Japanse keizer. Ook in de komende dagen zullen de beursvolumes laag blijven. De beurzen in Australië, Hongkong, Singapore en de Filipijnen zijn donderdag slechts een halve dag open, terwijl er vrijdag alleen kan worden gehandeld in Japan en China. De All Ordinaries in Sydney sloot woensdag 0,5 procent en boekte daarmee de zesde winstbeurt op rij. De beurs in Nieuw-Zeeland steeg 1 procent en bereikte een nieuw recordniveau. De Kospi in Seoul klom 0,3 procent en de Hang Seng-index in Hongkong kreeg er 0,9 procent bij. De Shanghai Composite in China stond tussentijds 0,1 procent lager.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Aziatische beurzen overwegend hoger verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Besparen op ziektekosten, zo doe je dat (Interpolis)

Ziekteverzuim kost je als werkgever veel geld. Naar schatting gemiddeld 250 euro per zieke medewerker per dag. Je moet loon doorbetalen en zorgen dat het werk wel gewoon doorgaat. Dat betekent vervanging regelen of met z’n allen harder werken. Hoe kleiner je bedrijf, hoe harder verzuim aankomt. Wat kun je als ondernemer doen om het verzuim binnen de perken te houden? Interpolis’ verzuimspecialist Stijn van den Bosch vertelt. Door crisis loopt verzuim vanzelf terug Als er banen op de tocht staan, zijn mensen ondanks mogelijke klachten geneigd langer door te werken. Maar ik zie ook andere effecten. Crisis leidt vaker tot beëindiging van contracten. Dit gaat gepaard met verzuimmeldingen. Als het economisch tegenzit, roept verzuim ook sneller frustraties op bij collega’s en de werkgever. Soms gaat het om kleine dingetjes. De werkgever leest dan bijvoorbeeld iets op Facebook dat zich moeilijk laat rijmen met een verzuimmelding. Of de werknemer in kwestie wordt wel ‘gewoon’ gesignaleerd in de lokale supermarkt. Onderlinge verhoudingen kunnen onder druk komen te staan en soms blijft het dan niet bij kleine irritaties. De ervaring leert dat er bij verzuim regelmatig sprake is van een verstoorde arbeidsrelatie. Hoe voorkom je dat kleine irritaties uit de hand lopen? Goede, open communicatie kan veel narigheid voorkomen. Heldere regels en afspraken scheppen naar beide kanten duidelijkheid. Ik adviseer ondernemers om een verzuimprotocol op te stellen. Hierin leg je vast wanneer werknemers zich arbeidsongeschikt melden, bij wie en op welke manier. Zie toe op naleving van de afspraken en corrigeer waar nodig. Licht ook nieuwe medewerkers meteen bij indiensttreding in over het verzuimprotocol. Voorkom meldingen via via of per sms en accepteer alleen rechtstreekse meldingen bij een vaste contactpersoon. Dat voorkomt misverstanden en vertragingen bij het doorgeven van de melding. Leg in het protocol ook vast wat er bij een verzuimmelding besproken kan en mag worden. Als werkgever mag je geen medische vragen stellen en eigenlijk heb je die informatie ook niet nodig. Je mag bijvoorbeeld wel informeren waar iemand bereikbaar is en hoe lang het verzuim naar verwachting gaat duren. Mag je iemand die zich ziek meldt, vragen aangepast werk te doen? Jazeker. Je mag wel informeren wat voor werk iemand nog kan doen en welke mogelijkheden er zijn. Vaak kan iemand zich – eventueel met wat aanpassingen – toch verdienstelijk maken. Een ziekmelding betekent niet automatisch dat iemand ook 100 procent arbeidsongeschikt is. Bespreek mogelijkheden en onmogelijkheden. Je kunt daarbij uitgaan van eigen of niet-eigen werk, aangepaste (thuis)werkzaamheden, werken voor minder uren dan gebruikelijk of een combinatie van dit alles. Als werkgever mag je hier ook naar vragen en gerichte voorstellen doen. Hoe is verzuim te voorkomen? Soms kan je verzuim zien aankomen. Maar dan moet je wel de signalen herkennen. Als iemand opeens minder productief wordt of minder kwaliteit levert dan je gewend bent, hoeft dit niet meteen te wijzen op motivatieproblemen. Soms liggen hieraan medische klachten ten grondslag. Concentratieverlies en prikkelbaarheid kunnen ook signalen zijn dat er meer aan de hand is. Soms geven mensen zelf aan dat ze ergens last van hebben of de werkdruk als hoog ervaren. Deze mensen kun je adviseren om hulp te zoeken of ze een preventief spreekuur aanbieden bij de bedrijfsarts. Ook een werkplekonderzoek en –aanpassing is een manier om dreigend verzuim te voorkomen. Kortom, wacht een verzuimmelding niet af. Ga preventief om met verzuim in plaats van reactief. Heeft een werkgever ook invloed op de duur van het verzuim? Dat kan zeker. Ook hierbij geldt dat goede communicatie het verschil kan maken. Houd daarom contact met je medewerker. Bel – zeker in het begin – minstens een keer per week. Spreek vaste contactmomenten af, maar stel elkaar ook direct op de hoogte als de situatie zich wijzigt. Houd de dialoog gaande en leg die vast. Zo kun je later altijd opzoeken wat er is besproken en wanneer. Met een goede registratie houd je overzicht. Ook als het verzuim langer duurt. Daarnaast helpt het je als je moet aantonen wat je als werkgever hebt gedaan om een snelle re-integratie te bevorderen. Gebruik je verzuimverzekeraar als sparringpartner en wees niet bang om vragen te stellen. Hoe langer verzuim aanhoudt, hoe groter de kans dat je als ondernemer termen tegenkomt waarmee je niet bekend bent. Veel bedrijven hebben geen aparte HR-afdeling of P&O-functionaris die weet wat bijvoorbeeld een traject spoor 2 inhoudt of wat het nut is van een deskundigenoordeel. Nog een laatste tip? Werk samen. Ga ervan uit dat alle direct betrokkenen – jijzelf, je werknemer, de verzekeraar en de arbodienst – hetzelfde willen: een spoedig herstel en een verantwoorde, duurzame terugkeer op de werkplek. Werk actief aan re-integratie, overleg regelmatig, durf vragen te stellen en laat je adviseren. Maar houd het overzicht door goed vast te leggen wat er is gebeurd en besproken.

Managementstyle.nl

Het bericht Besparen op ziektekosten, zo doe je dat (Interpolis) verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Winst- en omzetgroei voor Nike

De Amerikaanse sportartikelengigant Nike heeft in het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2015/2016 zowel de winst als de omzet zien groeien. Dat werd dinsdag nabeurs in de Verenigde Staten bekendgemaakt. De winst kwam in de verslagperiode 20 procent hoger uit dan een jaar eerder op 785 miljoen dollar. Het concern gaf aan te profiteren van een sterke vraag naar zijn producten, onder meer vanwege het toegenomen consumentenvertrouwen. Topman Mark Parker sprak dan ook van een sterk kwartaal.

Nike zette voor 7,7 miljard dollar aan opbrengsten in de boeken, 4 procent meer dan een jaar eerder. Het Nike-merk was met 7,3 miljard dollar goed voor het leeuwendeel van de omzet. Nevenmerk Converse was goed voor de resterende 398 miljoen dollar. De ontvangen orders voor de komende maanden dikten met 15 procent aan. Als daar wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten was sprake van een groei met 20 procent.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Winst- en omzetgroei voor Nike verscheen eerst op ManagementStyle.nl

‘V&D vraagt uitstel van betaling aan wegens grote financiële problemen’

V&D-topman John van der Ent. Foto ANP Warenhuisketen V&D gaat uitstel van betaling aanvragen wegens grote financiële problemen.

Dat heeft bestuurder Niels Suijker van vakbond FNV woensdagochtend tegen persbureau ANP gezegd na berichtgeving van nieuwszender RTL Z. Suijker zei dat een van de topmannen van V&D de berichtgeving in de media tegenover hem had bevestigd. Het personeel van V&D wordt in de loop van de woensdagochtend geïnformeerd. Het nieuws heeft Suijker overvallen, zei hij. “Er waren signalen dat het nog steeds niet goed ging. Maar wij hadden begrepen dat was ingecalculeerd dat V&D in de periode in 2015-2016 nog steeds verliesgevend zou zijn. Maar kennelijk krijgt V&D niet de tijd meer. Wat daar achter zit, weet ik niet”, aldus de vakbondsman. Fors verlies voor V&D V&D stevent dit jaar opnieuw af op een flink verlies, meldde RTL Z eerder deze week op basis van stukken die het in handen heeft. Volgens de nieuwszender duikt de warenhuisketen opnieuw tientallen miljoenen euro’s in het rood, ondanks de drastische besparingen op huur- en loonkosten. De omzet zou tot en met november 7 procent achterlopen ten opzichte van een jaar geleden.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht ‘V&D vraagt uitstel van betaling aan wegens grote financiële problemen’ verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Duitse toezichthouder tikt Booking.com weer op de vingers

Foto ANP Hotelboekingssite Booking.com maakt nog altijd afspraken met hoteleigenaars die de concurrentie verstoren.

Dat heeft de Duitse toezichthouder, het Bundeskartellamt, woensdag laten weten. De concurrentiewaakhond tikte Booking.com eerder dit jaar al op de vingers. Het bedrijf maakte ongeoorloofde afspraken met hotels waarmee het zich altijd verzekerd wist van de laagste prijs en beste reserveringsvoorwaarden voor kamers. De contracten met hotels zijn in juli aangepast. Zij hoeven niet meer te beloven dat klanten via Booking.com altijd goedkoper uit zijn dan bij andere internetaanbieders. Maar via de eigen website mogen hotels hun kamers nog altijd niet voor een lagere prijs aanbieden. Ook die afspraak kan niet door de beugel, en moet uiterlijk eind volgend maand uit alle contracten met Duitse hotels geschrapt zijn, aldus het Bundeskartellamt.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Duitse toezichthouder tikt Booking.com weer op de vingers verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Kim Dotcom en Nederlander Van der Kolk mogen uitgeleverd aan VS

De grote man achter Megaopload, een site waar bestanden konden worden uitgewisseld, waaronder films. Foto EPA Nieuw-Zeeland mag de Duitse internetondernemer Kim Dotcom en drie anderen, onder wie een Nederlander, uitleveren aan de Verenigde Staten.

Een rechter in Nieuw-Zeeland heeft dat woensdag bepaald. Het viertal kan in beroep gaan tegen de beslissing. Dotcom was de grote man achter Megaupload, een site waar bestanden konden worden gedeeld. Ook de drie andere verdachten waren daar bij betrokken, waaronder de Nederlandse programmeur man Mega-opload Bram van der Kolk. Dotcom wordt in de VS beschuldigd van het schenden van auteursrecht, afpersing en witwassen. Volgens de VS hebben Dotcom en de drie anderen ervoor gezorgd dat de Amerikaanse filmindustrie bijna 500 miljoen euro mis is gelopen. ,,We zijn van plan om in beroep te gaan”, zei de advocaat van Dotcom. Zelf liet de excentrieke Duitser bij het verlaten van de rechtszaal weten dat hij ,,teleurgesteld” is. De uitspraak komt bijna vier jaar na de grote politieinval in de Nieuw-Zeelandse luxe villa van Dotcom. Zijn site Megaupload werd offline gehaald. De huiszoeking door de Nieuw-Zeelandse politie was in opdracht van de Amerikaanse FBI. Er werden onder meer twintig exclusieve auto’s in beslag genomen.

Managementstyle.nl

Het bericht Kim Dotcom en Nederlander Van der Kolk mogen uitgeleverd aan VS verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Ook uitstel van betaling voor Drogisterijketen DA

Foto ANP Na de V&D en de winkeldochters Dolcis, Manflield en Invito van Macintosh, heeft ook DA drogisten woensdag uitstel van betaling gekregen.

DA Retailgroep heeft uitstel van betaling gekregen van de rechter in Amsterdam. Het gaat om het moederbedrijf, dat 7 van de winkels zelf runt. De overige 259 drogisterijen zijn in handen van franchise-ondernemers. Wat de surseance gaat betekenen voor de winkels is nog niet duidelijk. De winkels blijven in elk geval voorlopig open. Dat geldt ook voor de webshop. Leveranciers worden, zoals gebruikelijk bij een surseance niet betaald, en kunnen hun voorraden niet terughalen. De 212 medewerkers van DA in Zwolle blijven voorlopig aan het werk. Eerder woensdag werd ook uitstel van betaling aangevraagd door Manfield, Dolcis, Invito en warenhuis V&D.

Managementstyle.nl

Het bericht Ook uitstel van betaling voor Drogisterijketen DA verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Surseance voor Dolcis, Manfield en Invito, nog niet voor Scapino

Voor schoenenketen Dolcis is nu ook uitstel van betaling verleend. Foto ANP De schoenenketens Dolcis, Manfield, Invito, PRO Sport en Hoogenbosch hebben uitstel van betaling gekregen.

Dat maakte de rechtbank Oost-Brabant in Den Bosch woensdag bekend. Net als bij moederbedrijf Macintosh zijn de advocaten John Huppertz en Ben Meijs aangesteld als bewindvoerders Macintosh kreeg dinsdag al uitstel van betaling, en liet enkele uren later weten dat ook voor een aantal ketens surseance was aangevraagd. Dat geldt niet voor Scapino, Steve Madden en het Belgische Brantano. Alle winkels van het zieltogende Limburgse retailbedrijf blijven vooralsnog geopend.

Managementstyle.nl

Het bericht Surseance voor Dolcis, Manfield en Invito, nog niet voor Scapino verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Uitstel van betaling voor V&D, webshop dicht, winkels nog wel open

De lichten zijn nóg aan op het hoofdkantoor van V&D op woensdagochtend. Het warenhuis heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechtbank in Amsterdam. Foto ANP De rechtbank van Amsterdam heeft V&D uitstel van betaling verleend. De winkels blijven voorlopig nog wel open

De surseance betreft de hele groep, dus zowel de warenhuizen als de restaurants van La Place. Uit de mededeling blijkt dat de eigenaar van V&D, de Amerikaanse investeringsmaatschappij Sun Capital, de stekker uit het bedrijf heeft getrokken. ,,De onderneming werd de afgelopen maanden geconfronteerd met een aantal incidenten en onvoorziene omstandigheden, waaronder de ‘Indian Summer’ in november en december. Dit leidde tot een omzetval en liquiditeitstekort. De aandeelhouder en financier van de groep bleek helaas niet langer bereid, om deze liquiditeitsbehoefte af te dekken en de bestaande financiering te continueren. Op basis hiervan heeft de directie de conclusie moeten trekken, dat de onderneming niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen”, staat in de verklaring van de directie. Alle vestigingen van V&D en La Place blijven in de komende periode open. Dat is volgens de directie van ,,belang voor de schuldeisers en van groot belang om voortzetting van het bedrijf of onderdelen daarvan zo kansrijk mogelijk te laten zijn”. Alleen de webshop wordt voorlopig gesloten. ,,Het is een enorme teleurstelling dat we uitstel van betaling moesten aanvragen. We hopen onze medewerkers, klanten en leveranciers zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen bieden over de toekomst van V&D en La Place. Zo zullen wij samen met de bewindvoerders alle mogelijkheden voor de toekomst onderzoeken”, zegt topman John van der Ent in de verklaring.

De directie had de surseance dinsdag aangevraagd, met goedkeuring van de raad van commissarissen. Kees van de Meent en Hanneke De Coninck‐Smolders zijn aangesteld als bewindvoerders. Het personeel van V&D wordt in de loop van woensdagochtend geïnformeerd. Het nieuws heeft Niels Suijker van vakbond FNV overvallen, zei hij. “Er waren signalen dat het nog steeds niet goed ging. Maar wij hadden begrepen dat was ingecalculeerd dat V&D in de periode in 2015-2016 nog steeds verliesgevend zou zijn. Maar kennelijk krijgt V&D niet de tijd meer. Wat daar achter zit, weet ik niet”, aldus de vakbondsman. Fors verlies voor V&D V&D stevent dit jaar opnieuw af op een flink verlies, meldde RTL Z eerder deze week op basis van stukken die het in handen heeft. Volgens de nieuwszender duikt de warenhuisketen opnieuw tientallen miljoenen euro’s in het rood, ondanks de drastische besparingen op huur- en loonkosten. De omzet zou tot en met november 7 procent achterlopen ten opzichte van een jaar geleden. Een woordvoerder van V&D bevestigde dat de keten dit jaar nog verlieslijdend is, maar hij wilde verder niet op de genoemde cijfers ingaan. Topman John van der Ent had eerder ook al voorzien dat V&D dit jaar nog verlies zou maken. Het bedrijf denkt eind volgend jaar of begin 2017 pas weer winstgevend te kunnen zijn. V&D, dat begin dit jaar in acute financiële problemen kwam, kampt nu ook nog met grote reorganisatiekosten. Het bedrijf wilde dat eerst opvangen met een loonkorting bij alle medewerkers. Na een door de vakbonden aangespannen kort geding, stak de rechter daar een stokje voor. In plaats daarvan kwam er een reorganisatie die vierhonderd banen kost. ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Uitstel van betaling voor V&D, webshop dicht, winkels nog wel open verscheen eerst op ManagementStyle.nl

V&D en Macintosh, grootste opheffingsuitverkoop in historie geen reden voor een feestje

Een briefje op de deur van de V&D-vestiging in Haarlem Vlak voor kerst doen de Amerikaanse eigenaren het licht uit bij V&D. Tienduizend mensen moeten vrezen voor hun baan. Consumenten kunnen zich waarschijnlijk opmaken voor de grootste opheffingsuitverkoop in Nederland ooit, schrijft retailexpert Rupert Parker Brady op RetailWatching.nl.

Het wordt een onvoorstelbaar zure kerst voor meer dan vijftienduizend mensen en hun gezinnen. Eerst kondigde Macintosh Retail Group met 5.500 medewerkers in de Benelux in surseance te gaan. Een dag later vraagt V&D Group uitstel van betaling aan. Een klap in het gezicht voor ruim tienduizend mensen van V&D en La Place die in 2015 al heel wat voor de kiezen hebben gehad. John van der Ent en zijn directieteam staan naar verluidt met de rug tegen de muur nu de eigenaar eenzijdig heeft besloten om het licht uit te doen bij het 128 jaar oude warenhuisconcern. De rechtbank in Amsterdam heeft warenhuisconcern V&D uitstel van betaling verleend. Het herstelplan is voortijdig dood verklaard. Net nu medewerkers, toeleveranciers en huurbazen gewend waren geraakt aan de smaak van de zure appel die ‘herstructurering’ heet. Net nu V&D had besloten om te investeren in haar vestiging in Purmerend. En net nu deze week de eerste nieuwe voorjaarscollectie arriveerde met het signatuur van inkoopdirecteur Lilian Vos. De feestmaand december bracht nog niet de omzetten die gehoopt werden, maar om nu de handdoek in de ring te gooien is gekkenwerk. Jaar van de omslag 2016 zou het jaar van de omslag worden met een kleinere V&D op tal van locaties en meer La Place. Dat sprookje is uitgeblazen door de grote boze wolf uit Amerika. Het warenhuis dat too big to fail werd geacht, sluit binnenkort haar deuren. Geen enkele bank die nu nog bereid is om het concern de reddingsboei toe te werpen.

Had ik het moeten zien aan komen? Ja, als ik mijn blog van 29 januari 2015 teruglees, had ik weinig fiducie in de toekomst van V&D. Dat pessimisme werd destijds met name gevoed door de onvoorstelbaar botte bijl die toenmalig interim-CEO Don Roach (alleen die naam al) hanteerde om iedereen de gordijnen in te jagen. In april presenteerde de nieuwe directie haar toekomstplan. Het zal misschien hebben gelegen aan het aanstekelijke enthousiasme van John van der Ent, maar ik begon – misschien naïef – weer te geloven in een ‘doorstart’ scenario voor V&D en La Place. Zelfs de eigenaar had zich bereid verklaard om 49 miljoen euro extra te pompen in de transformatie. Dat overtuigde de banken en de huurbazen. Doorstart La Place Van der Ent mag zijn karwei niet afmaken. Bewindvoerders Kees van de Meent van Höcker Advocaten en Hanneke De Coninck-Smolders van BLIX zullen de komende weken met allerlei partijen in gesprek gaan. Welke partij is er zo gek om een verouderde warenhuisformule overeind te houden? Een doorstart van La Place lijkt het meest aannemelijk. De gevolgen van het verdwijnen van V&D zijn nog niet te overzien, maar tientallen en mogelijk honderden toeleveranciers en partners zullen in de problemen komen. In 62 steden van Nederland slaat het naderende faillissement van V&D een groot gat in de hoofdwinkelstraten. Als een rotte kies staan straks in de Koopgoot, op het Rokin, de Schapenmarkt en in de Grote Marktstraat tienduizenden vierkante meters leeg. Geen fraai visitekaartje. Onaangedaan paffen in Florida een aantal heren een dikke sigaar, “focused on identifying companies’ untapped potential and leveraging its deep operational and financial resources to transform results”. Op 7.300 kilometer afstand valt het doek en is er geen sprake van een happy end. De een zijn dood is voor de ander ‘just another day’s work’. Het is natuurlijk een grote schande hoe een private-equitypartij zonder enige emotie en respect voor mensen omgaat met een stuk Nederlands erfgoed, waar we allemaal op hebben gekankerd. Het was wel onze rotte V&D en die mag je niet zomaar afpakken. De vraag is wat HEMA-eigenaar Lion Capital nu gaat doen. Is deze partij uit ander hout gesneden en laten zij Tjeerd Jegen wel zijn karwei afmaken. Of gaan ze versneld saneren? Buitenkans voor Primark: nieuwe winkellocaties Is er dan geen enkel lichtpuntje in deze inktzwarte dagen voor kerst? Jazeker. Nu V&D plaatsmaakt kunnen de vastgoedeigenaren in steden als Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Leiden, Groningen, Maastricht, Breda, Den Haag, Rotterdam en Haarlem aan de slag met andere huurders. Die staan in de rij en hadden al deals gesloten. Zoals Primark in Hoog Catharijne die in het V&D-pand zal trekken. De nieuwe huurders zullen nu wel andere voorwaarden gaan bedingen. Het wordt echter knap lastig om de vrijkomende vierkante meters fatsoenlijk op te vullen in Den Helder, Zaandam, Weert, Oss, Veenendaal, Doetinchem, Vlaardingen, Meppel en Sittard-Geleen. De Retailagenda van Detailhandel Nederland en het ministerie van Economische Zaken krijgt nu een heel nieuwe dimensie voor met name deze steden die het toch al zo moeilijk hebben om bezoekers te trekken. Moet de overheid de helpende hand uit steken of gewoon de markt het opruimwerk laten doen? Ik denk het laatste, maar de vakbonden zullen terecht moord en brand schreeuwen. Goed nieuws voor de consument: januari en februari worden de grootste opheffingsuitverkoop maanden uit de Nederlandse historie van de detailhandel. En dat is geen feestelijk begin 2016. Rupert Parker Brady (1967) is expert op het gebied van media, retail en communicatie. Lees ook op Retailwatching.nl 5 technologische trends voor 2016 Hoe groot is de online boodschappenmarkt nou? Dit zijn de mooiste kerstetalages van 2015

Managementstyle.nl

Het bericht V&D en Macintosh, grootste opheffingsuitverkoop in historie geen reden voor een feestje verscheen eerst op ManagementStyle.nl

409.000 mensen in Nederland hebben The Force Awakens al gezien

Nicolette Kluijver, verkleed als Darth Vader, bij de première van Star Wars The Force Awakens. Foto: ANP De nieuwe Star Warsfilm The Force Awakens heeft sinds de Nederlandse première een week geleden meer dan 409.000 mensen naar de bioscoop getrokken. De opbrengst van al die bioscoopkaartjes bedraagt 4,3 miljoen euro.

Sinds het zevende deel van de Star Wars-sage is uitgebracht regent het records. Zo was het met 68.000 bezoekers de beste opening van een film ooit in Nederland. Ook wereldwijd brak het nieuwe Star Wars-deel records; in zes dagen tijd bracht de film al 610,8 miljoen dollar op. Analisten verwachten dat komend kerstweekeinde een recette van 1 miljard mogelijk is. Pas op 9 januari in China te zien Dat bedrag zal nog flink oplopen omdat de film pas op 9 januari in China wordt uitgebracht, de op een na grootste filmmarkt ter wereld. Net als bij de eerste films uit de serie zal Disney volgens marktkenners ook fors gaan verdienen aan producten rond de nieuwste episode. The Force Awakens is het zevende deel van de sciencefictionserie, die is bedacht door George Lucas. Het eerste deel, Star Wars, verscheen in 1977, met vervolgen in 1980 en 1983. Daarna bleef het een tijd stil rond de strijd tussen goed en kwaad in de kosmos. Eind jaren 90 begon Lucas een nieuwe serie met drie films die tussen 1999 en 2005 verschenen. Die films vielen sterk tegen wegens houterig acteerwerk en niet overtuigende special effects. The Force Awakens daarentegen kan op veel bijval rekenen en is geregisseerd door J.J. Abrams.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht 409.000 mensen in Nederland hebben The Force Awakens al gezien verscheen eerst op ManagementStyle.nl

ACM heeft vragen bij plannen Boskalis en Kotug

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vragen over de beoogde samenwerking tussen de maritieme dienstverleners Boskalis en Kotug op het gebied van havensleepdiensten in Europa. Dat bevestigde een woordvoerster van de toezichthouder woensdag naar aanleiding van berichtgeving door Het Financieele Dagblad. Boskalis en Kotug maakten eerder op de dag bekend dat zijn hun Europese havensleepdiensten definitief onderbrengen in een joint venture, waarin ze beide een belang van 50 procent krijgen. De ACM wil meer details weten over deze deal, om vast te kunnen stellen of er sprake is van een meldingsplicht. Bij een meldingsplicht onderzoekt de ACM of een overname schadelijk is voor de concurrentie op de betreffende markt.

Bedrijven zijn verplicht een voorgenomen fusie of overname te melden bij de ACM als hun totale gezamenlijke omzet hoger is dan 150 miljoen euro en minstens twee van de betrokken bedrijven binnen Nederland een jaaromzet van 30 miljoen euro of meer halen. Nog grotere overnames moeten ook bij de Europese Commissie worden gemeld. Aandachtsgebied ,,We wachten nu eerst het standpunt en een toelichting van de partijen op dit punt af”, aldus de woordvoerster van de concurrentiewaakhond. ,,Het mag overigens duidelijk zijn dat ACM deze ontwikkeling nauwgezet volgt, zeker gelet op het lopende onderzoek in de slepersmarkt, en gelet op het feit dat ACM havens al eerder als aandachtsgebied heeft benoemd.” De ACM startte vorig jaar een onderzoek naar mogelijke overtredingen van de mededingingswet door sleepbedrijven in de Rotterdamse haven. De woordvoerster wilde woensdag niet op het verloop van dit onderzoek ingaan.

Een woordvoerder van Boskalis zei tegen het FD dat volgens de twee ondernemingen de joint venture op basis van de criteria niet meldingsplichtig is.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht ACM heeft vragen bij plannen Boskalis en Kotug verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Hipsterbroers uit New York veroveren de wereld met ‘authentieke’ chocolade die middelmatig blijkt

Repen Mast Brothers-chocolade in hun winkel in Brooklyn. Foto: jseliger2/Flickr De Mast Brothers uit Brooklyn verkopen chocolade voor 10 dollar per reep. Ze zijn namelijk helemaal ‘bean-to-bar’ gefabriceerd. Of toch niet?

Men neme een typisch startup-achtig verhaal: twee plattelandsbroers met baarden die vanuit Brooklyn de wereld van de chocolade op de kop zetten met authentieke en innovatieve producten. Maar daarna toch door de mand vallen. De Mast Brothers zitten midden in zo’n verhaal en de bijbehorende mediastorm. De Mast Brothers doen alles goed, zo lijkt het. Hun chocolade ziet er fantastisch uit, net als zijzelf. Met drie strak vormgegeven winkels op A-locaties in New York, Londen en Los Angeles is de expansie in volle gang. Tal van dure tijdschriften met glossy covers interviewen de ambachtsbroers waarbij ze de laatste mannenmode dragen. En natuurlijk de baarden. Een eigen kookboek is ook al een feit. Wat wel opvalt: het gaat eigenlijk nooit over de smaak van goede chocolade. Predicaat ‘bean-to-bar’ blijkt niet stand te houden Maar nu blijkt dat deze broers iedereen een rad voor ogen draaien, als we Amerikaanse chocolade-experts mogen geloven. Het draait vooral om de claim dat de broers Rick en Michael Mast zogenoemde ‘bean-to-bar’ chocolade maken. Letterlijk ‘van boon tot reep’. Dat betekent dat de maker van de chocola de hele keten kan overzien. De meeste chocobedrijven kopen reeds geroosterde cacaobonen in bij een tussenhandelaar of zelfs pasta die van die bonen is gemaakt.

De Mast-broers: Rick en Michael. – Tony Chocolonely is een Nederlands voorbeeld – koopt zelf de bonen in bij de boeren in bijvoorbeeld Centraal-Amerika, importeert ze, wint daaruit de cacao en fabriceert er uiteindelijk het zoete goedje van. Compleet natuurlijk met hippe en paradoxale ingrediënten als mint, zeezout of olijfolie. Verpakken in een mooi papiertje en klaar. Maar er zijn nu sterke aanwijzingen dat de Mast Brothers, die in 2007 begonnen, eerst helemaal niet ‘bean-to-bar’ waren, terwijl ze daar wel mee te koop liepen. Verschillende chocoladekenners en -bloggers leggen namelijk uit dat de eerste repen te industrieel aandeden. De Mast Brothers gebruikten in den beginne namelijk couverture, een halffabrikaat dat bestaat uit cacao, cacaoboter en zelfs suiker. Onmogelijk om in die producten de origine terug te leiden tot een land, laat staan tot een bepaalde plantage. Hipsterversie van Willy Wonka De beerput wordt geopend door Slate, dat eerder dit jaar een artikel publiceert waarin de chocoladewereld de vloer aanhaalt met de bebaarde broers. “Het is een moderne, hipsterversie van Willy Wonka”, zo beschrijft de verslaggever een rondleiding in de fabriek. De Mast-chocola, die 10 dollar per reep kost, is vooral zo populair vanwege hun oorsprong in het überhippe Brooklyn, de baarden van de makers en de mooie verpakkingen met elegante motiefjes. “Als je de top van ‘s werelds chocoladerecensenten zou vragen om een oordeel over repen, dan zouden de Mast Brothers in laagste 5 procent eindigen”, zegt Clay Gorden, auteur van Discover Chocolate tegen Slate. De Mast Brotherschocolade is volgens kenners meer marketing dan goede chocolade: het mooie papier is één van de verleiders. Foto: Shinya Suzuki/Flickr Een foodblogger uit Texas, alleen bekend als Scott, voegt in een serie over de Mast Brothers het nodige toe aan de twijfels. “Chocolade maken van de boon af kost substantieel meer tijd, arbeid, rauwe materialen, ruimte en apparatuur dan bulkchocolade omsmelten”, schrijft hij. Het is oneerlijk tegenover de klant om die chocolade te verkopen als ‘bean-to-bar’ en nog oneerlijker richting concurrenten in hetzelfde segment, die wél de kosten maken. De broers zelf beweren dat ze – hoewel inderdaad niet ál hun repen bean-to-bar waren – ook toen al een aantal repen volgens die principes produceerden. Scott voelde al nattigheid toen hij in 2008 de eerste Mast-repen probeerde. Echte bean-to-barchocolade zit vol met herkenbare smaken zoals wijn dat ook heeft. Cacao uit Madagascar heeft bijvoorbeeld sterke citrustonen, die zich lastig laten balanceren. Bij de Mast Brothers proefde Scott daar niets van. “Elke Mast Brothers-reep had een vlakke, rokerige en medicinale smaak, die typisch is voor industriële fabrikanten die bulkcacao uit West-Afrika gebruiken. De textuur maakte het verdachter. Die was zo vlak en glad als de couverture van een reusachtige multinational, wat ondenkbaar is bij een kleine fabrikant die huis-tuin-en-keukenmalers gebruikt.” Schimmelachtige smaak Als de Mast Brothers een tijdje later wél zelf chocola gaan maken van bonen uit de Dominicaanse Republiek en Madagascar, blijkt het resultaat tegen te vallen. Tegenover Slate klaagden experts over repen die een schimmelachtige smaak hadden of een krijtachtige textuur. Dat specialistische chocowinkels in de VS en Canada de repen niet verkopen, ligt volgens Rick Mast aan het feit dat ze ‘geen smeergeld betaalden aan experts voor hun kennis’. De Mast Brothers presenteren zichzelf als buitenstaanders in een conservatieve en moordende industrie. Quartz verifieerde een aantal beweringen die verschillende experts deden tegenover foodblogger Scott. De blogger heeft onder meer e-mails van de Mast Brothers waarin ze toegeven met couverture van de Franse producent Valrhona te werken. Herkomst bonen niet meer vermeld De transparantie waarop de Mast Brothers zich voorstaan, blijkt eveneens tegen te vallen. Hoewel ze hun nieuwe collectie voor 2016 net gelanceerd hebben, staat er niet meer bij vermeld waar de bonen vandaan komen. Terwijl dat een belangrijk gegeven is voor bean-to-barchocolade. De broers zelf weigeren interviews te geven aan de genoemde publicaties. Op hun eigen website schrijft CEO Rick Mast dat zijn broer en hij ‘sinds het allereerste begin in 2007 een lijn van bean-to-barchocolade gemaakt hebben’, maar dus niet dat ze 100 procent bean-to-bar zouden zijn. Mast ontkent zelf in de blog, een reactie op de mediastorm, dat ze beweerden al hun chocolade volgens die principes te maken. Omdat een deel van hun repen bean-to-bar was, noemden ze zichzelf ‘een bean-to-bar chocolate maker’.

Managementstyle.nl

Het bericht Hipsterbroers uit New York veroveren de wereld met ‘authentieke’ chocolade die middelmatig blijkt verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Olie houdt kerstrally Wall Street op gang

Beleggers op Wall Street gaan goedgemutst de kerstdagen tegemoet. Op de laatste volledige handelsdag voor Kerstmis sloten de beursgraadmeters in New York woensdag opnieuw stevig in het groen. De aanhoudende kerstrally werd onder meer gesteund door een flinke stijging van de olieprijs. De Dow-Jonesindex van dertig hoofdfondsen eindigde 1,1 procent in de plus op 17.602,61 punten. De brede S&P 500 steeg 1,2 procent tot 2064,29 punten. Technologiegraadmeter Nasdaq won 0,9 procent tot 5045,93 punten.

De prijs van een vat Amerikaanse olie steeg met bijna 5 procent tot 37,83 dollar. Die stevige opmars, naar de hoogste prijs van de afgelopen twee weken, werd gevoed door het bericht dat de olievoorraden in de VS vorige week onverwacht zijn gedaald. Olieconcerns In de Dow Jones leidden de olieconcerns ExxonMobil en Chevron de dans, met winsten van respectievelijk 3,3 en 3,9 procent. Ook andere aan grondstoffen gerelateerde aandelen boekten flinke winst. Koperproducent Freeport McMoRan werd 16 procent meer waard, aluminiumreus Alcoa kreeg er 6,6 procent bij. In de Dow Jones hoorde machinebouwer Caterpillar, die veel apparatuur levert aan de mijnbouw, bij de uitblinkers met een plus van ruim 2 procent. Nike leverde na een sterke opening 2,3 procent in. De sportartikelengigant werd in eerste instantie beloond voor de sterke kwartaalresultaten die dinsdag werden gepubliceerd. Beleggers besloten vervolgens echter winsten op het aandeel te verzilveren. Nike zag zijn beurswaarde dit jaar met een derde stijgen.

Walt Disney Naast Nike was Walt Disney het enige fonds in de Dow dat op verlies stond. Het entertainmentconcern (min 1,2 procent) weet deze week op de beurs niet te profiteren van zijn kaskraker Star Wars en stond voor de derde achtereenvolgende dag in de min. Disney won dit jaar in totaal wel 12 procent aan beurswaarde. Beleggers kregen ook nog enkele opbeurende berichten over de Amerikaanse economie. Zo bleek het consumentenvertrouwen in de VS deze maand sterker te zijn toegenomen dan eerder werd gedacht, terwijl de uitgaven van consumenten in november verder stegen. In die maand trok ook de verkoop van nieuwbouwwoningen in ‘s werelds grootste economie verder aan. De euro was woensdagavond 1,0915 dollar waard, tegen 1,0875 dollar bij het slot van de Europese beurzen eerder op de dag.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Olie houdt kerstrally Wall Street op gang verscheen eerst op ManagementStyle.nl

PostNL bezorgt recordaantal pakketten

PostNL heeft dinsdag een recordaantal pakketten verwerkt en bezorgd. Meer dan 1,4 miljoen stuks passeerden de sorteercentra, 30 procent meer dan in 2014 en 100.000 meer dan op 1 december toen er tijdens de sinterklaasdrukte ruim 1,3 miljoen pakketten werden bezorgd. Een aanzienlijk deel van het aanbod bestond volgens PostNL uit kerstpakketten, maar vooral ook wijnpakketten. Steeds meer consumenten bestellen flessen wijn online.

Het postbedrijf telt achttien sorteercentra. Per dag zijn gemiddeld 3100 bezorgers op pad, vijfhonderd meer dan op een normale bezorgdag. Op een gemiddelde dag buiten het feestdagenseizoen bezorgt PostNL zo’n 500.000 pakketten en 10 miljoen brieven.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht PostNL bezorgt recordaantal pakketten verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Ruzie dreigt drogist DA fataal te worden

Een langlopende ruzie met zijn franchisenemers heeft drogisterijketen DA Retailgroep in ernstige financiële problemen gebracht. Woensdag verleende de rechtbank in Amsterdam het bedrijf uitstel van betaling. DA werkt nu aan een doorstart. Het probleem is dat veel van de franchisenemers uit onvrede uit de keten zijn gestapt, met een groot omzetverlies bij de centrale organisatie van DA tot gevolg. DA draait bijna geheel op dit soort zelfstandige ondernemers.

Tussen juni en november vorig jaar verlieten bijna 70 van de oorspronkelijke 388 franchisers het bedrijf. Nu zijn er nog 266 winkels over, waarvan DA er zeven in eigen beheer heeft. Nieuwe formule Het conflict tussen DA en de franchisenemers is ontstaan toen het bedrijf met plannen kwam voor het uitrollen van een nieuwe formule. Diverse ondernemers zagen dat als een inbreuk op de contracten die ze met DA waren aangegaan. De zaak kwam vorig jaar ook voor de rechter. DA kreeg gelijk, maar toen werd al duidelijk dat het water het bedrijf aan de lippen stond. De surseance betreft DA Retailgroep en Retail Shared Service Centre in Zwolle, waar het hoofdkantoor en het distributiecentrum is gevestigd. De 212 medewerkers blijven de komende tijd aan het werk. Het is de bedoeling dat gedurende de surseance de DA-winkels en de webshop openblijven voor de klanten.

Ook franchisenemers zouden in de problemen kunnen komen als de aanvoer van producten stil komt te liggen, maar daarvan lijkt vooralsnog geen sprake. De laatste tijd had een aantal van de zelfstandige ondernemers wel al moeite met het voldoen van facturen richting de centrale organisatie van DA. ,,Het was duidelijk dat DA het moeilijk had door concurrenten zoals Kruidvat. Maar dat de zaken er zo slecht voor staan, zal ook bij de medewerkers rauw op het dak vallen,” zegt FNV-bestuurder Iris van der Veen in een reactie. CNV’er Roos Rahimi spreekt van een ,,nieuwe schok in de aardbeving die de detailhandel deze maand treft”. Ook Macintosh en V&D hebben van de rechter uitstel van betaling gekregen.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Ruzie dreigt drogist DA fataal te worden verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Albert Heijn haalt rendierijsjes uit de winkel: ze hebben niet de vorm van een rendier

Albert Heijn haalt de rendierijsjes uit de winkels. Bij de supermarktketen kwamen meldingen binnen dat de ijsjes niet de vorm van een rendier hebben. Ze worden daarom niet meer verkocht.

Volgens AH kunnen de ijsjes wel gewoon gegeten worden. Het bedrijf wil echter teleurstellingen bij het kerstdiner voorkomen. Mensen kunnen de ijsjes terugbrengen en krijgen hun geld terug.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Albert Heijn haalt rendierijsjes uit de winkel: ze hebben niet de vorm van een rendier verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Amsterdamse brouwerij Oedipus wil zonnepanelen in ruil voor bier

Het team achter de Amsterdamse brouwerij Oedipus. Foto oedipus.com De Amsterdamse bierbrouwerij Oedipus Brewing zoekt steun om op het dak van de brouwerij zonnepanelen aan te schaffen. De brouwer betaalt het rendement aan crowdfunders uit met bier.

Met de actie, die loopt tot januari, wil Oedipus Brewing achttien zonnepanelen crowdfunden. De brouwer plaatst de panelen in samenwerking met ZonnepanelenDelen.nl en Sungevity op het dak van de brouwerij. In totaal zoekt Oedipus 8.500 euro voor het zonnedak, schrijft DuurzaamBedrijfsleven.nl. Investeerders kunnen vanaf 50 euro instappen. In ruil daarvoor krijgen ze een pakket met Oedipus-bieren ter waarde van 62,50 euro. Milieu-impact verminderen De brouwerij, die sinds 2011 bestaat, verkoopt meer dan 20.000 liter bier per maand in de eigen taproom, maar ook aan verschillende cafés, restaurants, slijterijen en supermarkten. Met de overstap op zonne-energie wil de brouwerij verder verduurzamen. Oedipus zet naar eigen zeggen verschillende stappen om zo min mogelijk impact op het milieu te hebben. Zo doet de bierbrouwer onderzoek naar de verduurzaming van het verpakkingsmateriaal. Daarnaast doet Oedipus mee aan een lokale plastic inzamelactie, waarbij van het plastic plantenbakken worden gemaakt. Verder probeert het bedrijf zo biologisch mogelijk te brouwen.

Managementstyle.nl

Het bericht Amsterdamse brouwerij Oedipus wil zonnepanelen in ruil voor bier verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Er zijn 9,5 miljoen cadeaubonnen van V&D in omloop die nu allemaal waardeloos zijn

De V&D heeft voor 9,5 miljoen euro aan cadeaubonnen in omloop. Klanten kunnen de bonnen niet inleveren, omdat het concern uitstel van betaling heeft gekregen.

Dat meldt de NOS donderdag. Volgens een woordvoerder van V&D heeft de Amerikaanse eigenaar Sun Capital nog geen toestemming gegeven om de bonnen aan te nemen. Veel mensen hebben als kerstgeschenk een bon van V&D ontvangen. Zo ook Erwin Holtland. Hij wilde woensdag met twee cadeautjes betalen met de bonnen, vertelt hij aan RTL Nieuws. “Maar toen ik bij de kassa wilde betalen met de bon ging het hele feest niet door. De bonnen werden niet aangenomen.” Holtland moest de cadeautjes zelf betalen. “Financieel is dat toch een kleine tegenvaller. Al zijn er ergere dingen, natuurlijk.” Bij de cadeaubonnenwinkel Tintelingen komen vragen binnen van klanten over wat ze met hun bon moeten doen. “Veel klanten hebben een V&D-cadeaukaart uitgekozen en ontvangen. Helaas weten wij momenteel niet meer dan de berichten in de media”, is er op een bandje te horen volgens de NOS.

Uitstel van betaling V&D vroeg en kreeg woensdag uitstel van betaling van de rechtbank in Amsterdam. Sun Capital is niet langer bereid geld te steken in het concern. Slechte verkopen in november en december waren onder meer aanleiding voor dit besluit. Door het warme weer bleef de wintercollectie in de rekken hangen. De surseance (uitstel van betaling) betreft niet alleen de 62 noodlijdende warenhuizen, maar ook de restaurants van La Place. Het concern telt circa 10.000 werknemers. Ze gaan de kerst in met grote onzekerheid over hun baan. Surseance is vaak het voorportaal van een faillissement.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Er zijn 9,5 miljoen cadeaubonnen van V&D in omloop die nu allemaal waardeloos zijn verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Nikkei sluit met klein verlies

De aandelenbeurs in Tokio is vrijdag met verlies gesloten. Wederom verloren grote exporteurs terrein door de stijging van de Japanse yen. Beleggers in Japan verwerkten daarnaast het meest recente inflatiecijfer. De Nikkei eindigde 0,1 procent in het rood op 18.769,06 punten. Onder meer automakers Toyota (min 0,8 procent) en Honda (min 0,7 procent) sloten lager als gevolg van de dure yen.

Industrieel concern Mitsubishi Heavy Industries verloor 4,6 procent. Het bedrijf werkt aan de ontwikkeling van een nieuw passagiersvliegtuig, maar stelde de levering van het eerste exemplaar andermaal uit. Het is al de vierde keer dat Mitsubishi de introductie van het toestel uitstelde. Prijspeil Het gemiddelde prijspeil voor Japanse consumenten, exclusief de prijzen van vers voedsel, lag in november 0,1 procent hoger dan een jaar eerder. Het was voor het eerst in vier maanden dat het leven in Japan weer ietsje duurder werd. In China won de Shanghai Composite 0,4 procent. De meeste andere beurzen in Azië bleven vrijdag in verband met Kerstmis gesloten.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Nikkei sluit met klein verlies verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Ondernemers in de industrie zijn nog steeds behoorlijk positief

Foto ANP Het vertrouwen van de industriële ondernemers in Nederland is in december gedaald. De index waarmee het CBS het vertrouwen meet, ging deze maand van 4 naar 3.

Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Het vertrouwen ligt daarmee ondanks de afname nog ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, van 0,4. In januari 2008 werd het hoogste niveau ooit gemeten op 9,4 en ruim een jaar later werd met min 23,5 de laagste waarde bereikt.. Ondernemers werden vooral minder positief over de toekomstige productie. Ook de oordelen over de voorraden gereed product en de orderportefeuille verslechterden.

Over het algemeen bleven de ondernemers wel positief. Alleen in de basismetaalindustrie hebben de pessimisten de overhand. Het vertrouwen is het grootst onder producenten in de voedings- en genotsmiddelenindustrie. Een paar weken geleden meldde het CBS dat de productie in de Nederlandse industrie in oktober met 2,1 procent is gegroeid ten opzichte van een jaar eerder.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Ondernemers in de industrie zijn nog steeds behoorlijk positief verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Tientallen mogelijke kopers voor V&D en La Place, aldus bewindvoerders

De twee bewindvoerders van V&D, Kees van der Meent en Hanneke De Coninck-Smolders. Foto ANP De bewindvoerders van V&D Groep streven ernaar de winkels van de warenhuisketen en de restaurants van La Place nog bijna twee maanden open te houden. Er hebben zich tientallen mogelijke kopers gemeld voor het retailbedrijf als geheel of of onderdelen ervan.

Dat maakten de bewindvoerders donderdag bekend. De komende dagen en weken bestuderen zij de getoonde interesse nader en zullen zij gesprekken voeren met een aantal partijen. Naar verwachting wordt in de loop van januari duidelijk of en zo ja in welke vorm V&D en La Place een doorstart kunnen maken. Uitstel van betaling V&D vroeg en kreeg woensdag uitstel van betaling van de rechtbank in Amsterdam. De warenhuisketen kampt al langer met financiële problemen. Eerder dit jaar was een reddingsplan in werking gezet. Een fikse reorganisatie, een huurverlaging en een nieuwe kapitaalinjectie van eigenaar Sun Capital moesten de warenhuisketen weer op de rails helpen. Door het warme najaar bleef de wintercollectie van V&D evenwel in de rekken hangen. Ook de decemberverkopen voldeden lang niet aan de verwachtingen. Daardoor zijn de tekorten bij het al jaren verlieslatende bedrijf alleen maar verder opgelopen. Sun Capital besloot daarop alsnog de stekker eruit te trekken.

Door de winkels open te houden, vergroten de bewindvoerders de overlevingskansen van V&D. Een bedrijf in surseance heeft veel meer kans op een succesvolle doorstart als er gewoon wordt doorgewerkt. Onduidelijk is nog waar het geld vandaan komt dat nodig is om de komende periode te overbruggen.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Tientallen mogelijke kopers voor V&D en La Place, aldus bewindvoerders verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Toyota wederom populairder dan Volkswagen

Foto EPA Toyota verkocht afgelopen maand wederom meer auto’s dan Volkswagen. Daarmee ligt het Japanse bedrijf op koers om als grootste autoproducent ter wereld het jaar af te sluiten. Dat blijkt uit de verkoopcijfers over november die het Japanse concern vrijdag bekendmaakte. Tot en met november bracht Toyota wereldwijd 9,2 miljoen auto’s aan de man. Dat is meer dan de 9,1 miljoen auto’s die Volkswagen in de eerste elf maanden van het jaar verkocht.

Het is voor de vijfde maand op rij dat Toyota meer auto’s verkocht dan Volkswagen. De Duitse automaker kampt onder meer met de gevolgen van het dieselschandaal.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Toyota wederom populairder dan Volkswagen verscheen eerst op ManagementStyle.nl

‘Terugroepactie Fiat Chrysler om brandgevaar’

Automaker Fiat Chrysler roept volgens mediaberichten wereldwijd ruim 570.000 auto’s terug naar de garage. De sportieve terreinwagens van de merken Jeep en Dodge zouden door een mogelijk defect aan een kabel oververhit kunnen raken en zelfs in brand kunnen vliegen. Het probleem zou onder meer spelen bij de Jeep Grand Cherokee en de Dodge Durango die in 2011 en 2012 van de band rolden. Volgens de berichten zijn er nog geen problemen gemeld. De auto’s zijn met name in de Verenigde Staten, Mexico en Canada verkocht.

Het is niet voor het eerst dit jaar dat het Italiaans-Amerikaanse autoconcern auto’s moet terugroepen. Ook kreeg het bedrijf eerder al een miljoenenboete van de Amerikaanse autoriteiten omdat het bedrijf te traag reageerde bij de aanpak van defecten.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht ‘Terugroepactie Fiat Chrysler om brandgevaar’ verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Apple wil weer miljoenen zien van Samsung

Foto: Karlis Dambrans, Flickr Een nieuw hoofdstuk in de langlopende patentstrijd tussen techbedrijven Apple en Samsung. Apple heeft bij een rechtbank in de Verenigde Staten een eis van 180 miljoen dollar neergelegd na een patentbreuk door het Zuid-Koreaanse bedrijf. Het verzoek van Apple volgt op een boete van 548 miljoen dollar die Samsung onlangs betaalde. De nieuwe eis behelst een berekening per product waarbij sprake zou zijn van inbreuk op de patenten van Apple. In vijf apparaten zou Samsung ‘verboden’ technieken hebben gebruikt. Apple eist daarvoor een schadevergoeding vermeerderd met rente.

In een vonnis in 2013 kreeg Samsung nog te horen dat het bij elkaar 930 miljoen dollar moest overmaken in deze zaak. Dat bedrag werd eerder dit jaar dus fors verlaagd. De partijen hebben elkaar de afgelopen jaren meerdere malen beschuldigd van het schenden van elkaars patentrechten.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Apple wil weer miljoenen zien van Samsung verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Icahn grijpt naast autogaragebedrijf VS

De Japanse autobandenfabrikant Bridgestone neemt definitief het Amerikaanse garagebedrijf Pep Boys over. De Amerikanen zijn akkoord met de overnamesom van 947 miljoen dollar (864 miljoen euro). Daarmee legt Pep Boys een hoger bod van de activistische investeerder Carl Icahn van ruim 1 miljard dollar naast zich neer. In oktober bood Bridgestone 835 miljoen euro. Een bod dat door Icahn kort daarna al werd overtroffen. In een reactie op de overeenkomst liet Icahn weten dat het huidige bod op Pep Boys nog altijd ondergewaardeerd is, maar dat door zijn inmenging in de biedingstrijd aandeelhouders in ieder geval iets meer hebben gekregen.

Het in 1921 in Philadelphia opgerichte Pep Boys heeft meer dan achthonderd vestigingen in meer dan dertig Amerikaanse staten en Puerto Rico. Bridgestone telt 2200 servicevestigingen in de Verenigde Staten.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Icahn grijpt naast autogaragebedrijf VS verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Iets vergeten voor het kerstdiner? Steeds meer supermarkten open

Een Albert Heijn in Rotterdam. Ook Eerste Kerstdag gewoon open. Foto ANP Steeds meer supermarkten zijn met kerst geopend. Uit onderzoek van Openingstijden.nl blijkt dat het aantal grootgrutters dat eerste kerstdag is geopend, is verdubbeld in vergelijking met een jaar eerder tot ruim vierhonderd.

Tweede kerstdag blijft volgens de onderzoekers onverminderd populair, met bijna 2000 winkels waar de boodschappen kunnen worden gedaan. Met name in grote steden zijn steeds meer supermarkten die met kerst hun deuren openen. Volgens de onderzoekers zijn veel consumenten nog niet gewend aan de mogelijkheid om de boodschappen te kunnen inslaan tijdens de kerstdagen. Een deel van hen vindt dat het personeel wel een dagje vrij verdient. Vooral jonge medewerkers van supermarkten vinden werken tijdens de kerst echter geen probleem, vooral vanwege het extra hoge uurloon.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Iets vergeten voor het kerstdiner? Steeds meer supermarkten open verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Ontevreden over mijn tandarts. Wat nu?

Foto ANP De meeste mensen zijn tevreden over hun tandarts. Maar wat als hij een foutje maakt? En hoe kies je een goede tandarts?

Tandartsen hebben, net als andere professionals in de gezondheidszorg, geen resultaatverplichting, maar een inspanningsverplichting. Dit houdt in dat hij goede zorg moet leveren. Maar wat houdt dat eigenlijk in, ‘goede zorg’? En hoe kun je als patiënt beoordelen of je tandarts heeft gefaald? Goede zorg is een rekbaar begrip. Welke handeling juist is, hangt af van de situatie en de patiënt. Voor wie snel wil nagaan hoe zijn tandarts functioneert heeft de Patiëntenfederatie NPCF een checklist ontwikkeld. Hierin staan vrij basale criteria, zoals de eis dat de behandelstoel en het fonteintje schoon zijn. De checklist geeft dan ook slechts een globale indicatie voor de kwaliteit van de zorg. Een goed inhoudelijk oordeel vellen over je tandarts is voor een leek een stuk ingewikkelder. Als een vulling er na twee jaar uitvalt, kan dat betekenen dat de vulling niet goed is gezet, maar ook dat de bewuste kies is overbelast. En als de tandarts aankondigt alleen een vulling te zetten, maar uiteindelijk overgaat tot een wortelkanaalbehandeling, betekent niet dat hij een fout heeft gemaakt. Een behandeling kan achteraf gecompliceerder blijken dan vooraf is gedacht. Maximumtarieven Iets eenvoudiger te beoordelen zijn de kosten die de tandarts in rekening brengt. Voor elke handeling worden jaarlijks maximumtarieven vastgesteld en gepubliceerd door de Nederlandse Zorgautoriteit. Hierop staat ook voor elke handeling een unieke code vermeld (een cijfer en een letter), die je op je tandartsrekening terug kunt vinden. Je kunt op deze manier vaststellen of de bedragen kloppen.

Als er meer verrichtingen op staan dan je tandarts heeft uitgevoerd, vraag de tandarts dan om uitleg. Blijft een goede motivering achterwege, dan kun je dit aanhangig maken bij de Informatielijn van de Nederlandse Zorgautoriteit, die eventueel nader onderzoek kan verrichten. Je kunt de codes op de tarievenlijst ook gebruiken door voorafgaand aan een gecompliceerde behandeling bij je zorgverzekeraar te informeren wat je vergoed krijgt. Zo voorkom je nare verrassingen. De codes vertellen natuurlijk niets over het waarom van een bepaalde behandeling. Hiervoor moet je bij je tandarts te rade gaan. Een alternatief is met het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP), opgericht door de Nederlandse Maatschappij Tandheelkunde. Je kunt daar terecht voor technische vragen over je gebit, maar ook voor advies als je een klacht wil indienen. Heb je twijfels over de behandeling, de informatievoorziening of de rekening van je tandarts, dan is het verstandig dit eerst met hem/haar persoonlijk te bespreken. Misschien is sprake van een misverstand of kan je tandarts je klacht verhelpen. Is dit niet het geval, dan kun je een schriftelijke klacht indienen, liefst per aangetekende brief. Geef je tandarts een redelijke termijn om te reageren. Second opinion Wil je graag advies van een externe deskundige, dan kun je contact opnemen met het TIP. Je kunt ook een second opinion aanvragen van een andere tandarts, die een onafhankelijk oordeel velt. Eventueel kan deze tandarts bemiddelen. Heb je een tandartsverzekering afgesloten, informeer dan vooraf of deze zo’n second opinion dekt, want dit is weleens het geval. Je kunt voor een second opinion soms ook bij je zorgverzekeraar terecht. Kom je er met je tandarts niet uit, dan resten twee opties: overstappen naar een andere tandarts of verder klagen. Elke tandarts moet een klachtenregeling bieden. Veel tandartsen zijn aangesloten bij een branche-organisatie, die beschikken over een eigen klachtencommissie. Er bestaan in ons land twee beroepsorganisaties: de Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) en de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT). Tandartsen die niet aangesloten zijn bij een beroepsgroep moeten zich individueel bij een klachtencommissie aansluiten. Klachtencommissie Soms wordt ervoor gekozen om eerst een bemiddelingspoging te wagen, waarbij onafhankelijke deskundigen op zoek gaan naar een oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Als dit geen optie is of als geen oplossing mogelijk is, kun je een formele klacht indienen bij de klachtencommissie. Deze oordeelt vervolgens of jouw klacht gegrond is en doet aanbevelingen voor verbeteringen. Tegen de uitspraak kun je in principe niet in beroep. In dat geval kun je eventueel nog besluiten om naar de rechter of het tuchtcollege te stappen. Zit je tandarts fout, dan kan het tuchtcollega een waarschuwing of berisping geven, een boete opleggen of een arts (tijdelijk) verbieden zijn beroep uit te oefenen. Je kunt je klacht ook melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Deze neemt geen individuele klachten in behandeling, maar kan wel eventueel besluiten tot nader onderzoek. Keurmerk Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Ben je niet tevreden over je tandarts of ben je net verhuisd, vraag dan in je omgeving om advies. Of surf naar de website tandarts.nl, waar je op postcode kunt zoeken. Raadpleeg ook eens het Kwaliteitsregister Tandartsen. De tandartsen die daar zijn ingeschreven zijn minimaal veertien uur per week met hun vak bezig, leven bepaalde gedragsregels en richtlijnen na en hebben een afdoende klachtenregeling. Daarnaast houden ze hun vak bij. Dat register dient dus als een keurmerk. Bedenk wel dat de eisen die je aan een tandarts stelt per persoon kunnen verschillen. De een hecht aan openingstijden buiten kantooruren, terwijl dat voor een ander minder belangrijk is. De een wil graag een kleine praktijk, met een vaste tandarts, terwijl de ander de voorkeur geeft aan een grote praktijk, waar ook mondhygiënisten werkzaam zijn. Een goede wederzijdse vertrouwensband is heel belangrijk is. In dat kader is het verstandig om een vaste tandarts te hebben, met wie je ook afspraken voor de langere termijn kunt maken.

Managementstyle.nl

Het bericht Ontevreden over mijn tandarts. Wat nu? verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Commerzbank klaagt branchegenoten aan

Commerzbank sleept in de Verenigde Staten een viertal branchegenoten voor de rechter. De bank ging bij de koop van risicovolle hypotheekproducten in de tijd voor de crisis uiteindelijk voor honderden miljoenen het schip in. Het wijst daarvoor nu met een beschuldigende vinger naar Bank of New York Mellon en divisies van Deutsche Bank, Wells Fargo en HSBC. Commerzbank verwijt zijn branchegenoten dat zij de rechten van beleggers niet hadden beschermd en te kortzichtig waren geweest over onderpand. Commerzbank heeft meerdere verzoeken om schadevergoedingen ingediend. Zo eist het 750 miljoen dollar van Bank of New York Mellon. Ook Deutsche Bank (640 miljoen dollar), Wells Fargo (290 miljoen dollar) en HSBC (204 miljoen dollar) moeten wat Commerzbank betreft de portemonnee trekken.

Geen van de beklaagde banken wenste commentaar te geven op de kwestie.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Commerzbank klaagt branchegenoten aan verscheen eerst op ManagementStyle.nl

Ferrari roept gloednieuwe sportwagens terug om mogelijk benzinelek

Foto EPA Ferrari heeft in Noord-Amerika een voorraad gloednieuwe sportwagens teruggeroepen omdat de auto’s mogelijk benzine lekken. Het gaat om de zogeheten 2016 California T, die een prijskaartje heeft van omgerekend meer dan 200.000 euro.

Dat meldt persbureau Bloomberg. De recall betreft in totaal 185 wagens. De Italiaanse autobouwer zette de bolides in september, oktober en november van dit jaar in elkaar. Maar daarbij blijkt iets niet helemaal goed gegaan te zijn. Meer dan vijftig Amerikaanse Ferrari-dealers hebben te horen gekregen dat ze de auto’s even niet meer mogen verkopen. Ferrari heeft met de eigenaren contact gezocht en geregeld dat de garagehouders gratis enkele onderdelen zullen vervangen. Automakers zoals Toyota, Volkswagen, BMW en Nissan roepen om verschillende redenen al jaren auto’s terug naar de fabriek. Dat Ferrari als maker van luxe sportwagens daar soms ook niet aan ontkomt, bleek eerder dit jaar al. De Italianen haalden in de zomer al ruim 800 wagens terug vanwege problemen met de airbags.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Ferrari roept gloednieuwe sportwagens terug om mogelijk benzinelek verscheen eerst op ManagementStyle.nl