Alibaba kan bijna niet meer verder groeien in Chinese steden

Topman Jack Ma van Alibaba. Foto EPA De Chinese internetgigant Alibaba heeft in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een kleinere omzetgroei geboekt dan een kwartaal eerder.

Dat maakte het bedrijf woensdag bekend (pdf). Alibaba behaalde in het afgelopen kwartaal een omzet van bijna 3,3 miljard dollar (3 miljard euro). De verkopen vielen daarmee 28 procent hoger uit dan een jaar eerder. Bij de vorige kwartaalresultaten presenteerde Alibaba nog een omzetgroei van 45 procent. De afzwakkende groei is vooral toe te schrijven aan de verzadiging van de markt in de grotere Chinese steden, waardoor er weinig rek zit in het aantal gebruikers van de diensten van Alibaba. Bovendien probeert het concern zich meer te richten op verkopen via smartphones en tablets. Deze apparaten leveren minder advertentie-inkomsten op dan advertenties op computers. Aan de andere kant doen de zogeheten cloud-diensten van Alibaba het juist erg goed. De omzet hieruit verdubbelde in vergelijking met vorig jaar. Winst van 5 miljard Onderaan de streep bleef er bijna 5 miljard dollar over, liefst 148 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit was vooral te danken aan het feit dat bedrijfsonderdeel Alibaba Pictures als zelfstandige onderneming is voortgezet. Alibaba maakte ook bekend voor 4 miljard dollar aan eigen aandelen terug te kopen, in een poging zijn beurskoers op te krikken. Vorig jaar september was Alibaba goed voor de grootste beursgang ooit in New York. Bij de introductie liep de koers van het bedrijf snel op, maar de afgelopen maanden zit de klad er in. Het aandeel Alibaba sloot dinsdag op iets meer dan 77 dollar, terwijl het op zijn hoogtepunt in november vorig jaar nog 120 dollar waard was. In de afgelopen maanden ging zo’n 100 miljard dollar aan beurswaarde verloren. ANP

Het bericht Alibaba kan bijna niet meer verder groeien in Chinese steden verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *