Akzo-baas wil bedrijfsresultaten verhogen door ‘continue verbetering’

Ton Büchner, topman van AkzoNobel. Fotobewerking Bestuursvoorzitter Ton Büchner van AkzoNobel heeft geen spijt van de verkoop van het onderdeel Decorative Paints in de VS. De transactie, een van de eerste wapenfeiten van Büchner in zijn huidige functie, werd ingegeven door het feit dat het concern geen leidende positie in de Amerikaanse markt voor decoratieve verven kon bemachtigen.

,,Als er dan een opleving is, zoals nu, dan profiteren de nummers 1,2 en 3 daarvan en niet de spelers daarna, waartoe wij behoorden. Strategisch gezien was de verkoop de juiste beslissing”, zei Büchner tegen AFN. ,,We hebben destijds (2012) in de verkoopprijs meegenomen dat de markt in de VS zou verbeteren en de koper ervan doordrongen dat we met minder geen genoegen zouden nemen”. Het verkochte onderdeel was jaren verlieslatend, maar de opleving van de Amerikaanse economie en de huizenmarkt in het bijzonder had daar wellicht verandering in kunnen brengen. Hoewel de VS nog altijd de grootste markt zijn voor AkzoNobel, met een bijdrage aan de groepsomzet van 15 procent, is het de vraag waar het concern de zwakte in de rest van de wereld kan compenseren. De Chinese economie, de tweede markt voor de onderneming, koelt steeds verder af en de voorheen sterk groeiende economieën van Brazilië en Rusland zitten in een recessie. Ook in Europa zijn de vooruitzichten vooralsnog niet rooskleurig. Groei Büchner wees op een gunstige gang van zaken in onder meer Vietnam en Indonesië, maar erkende tegelijkertijd dat die landen van een ander kaliber zijn dan China. ,,Met uitzondering van India, dat zich goed ontwikkelt, zullen we de groeiniveaus die Brazilië, China en Rusland de afgelopen jaren kenden niet meer terugzien”. De topman lijkt nog naar een manier te zoeken om de resultaten van AkzoNobel te verbeteren. Hij gaf aan af te willen van de cyclus van elke paar jaar een grote herstructurering. Dit jaar worden in de afgelopen jaren ingezette veranderingen afgerond. Büchner jaagt een ,,continue verbetering” na, waarbij het personeel een belangrijke rol speelt. Een soort ‘hearts and minds’-operatie moet de medewerkers ertoe aanzetten elke dag ‘een stapje harder’ te lopen. Waar dat in de praktijk toe leidt kon hij niet echt concretiseren. Büchner wilde ook nog geen nieuwe doelstellingen geven omdat de ‘targets’ voor dit jaar nog niet zijn behaald. AkzoNobel kwam in de afgelopen maanden dankzij kostenbesparingen en gunstige wisselkoerseffecten wel in de buurt van het beoogde rendement op de verkopen van 9 procent. Het rendement op investeringen van 14 procent is volgens de bestuursvoorzitter een stuk lastiger te realiseren. Het voortschrijdende gemiddelde kwam in het tweede kwartaal op 11,7 procent.

ANP

Managementstyle.nl

Het bericht Akzo-baas wil bedrijfsresultaten verhogen door ‘continue verbetering’ verscheen eerst op ManagementStyle.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *